
Bu sorunun cevabını bu yazıdan sonra siz verin isterim. Sosyal medyanın ister tarafı olun ister karşıtı olun bir gerçek vardır ki; o da sosyal medya olgusunun varlığı.
Görmezden gelinmesi ya da eleştirilmesinin bu sonuca hiçbir etkide bulunmamaktadır. Bunun için bu sürecin tüm yönleriyle iyi analiz edilip buna göre yol haritasının netleştirilmesi gerekir.
Enteresan bir husus vardır ki; bu mecrayı eleştiren kişilerin de kendi düşüncelerini daha iyi savunabilmek adına sosyal medyayı iyi bilmeleri gerekmektedir. Negatif yönleri vardır elbette!. Nedir bunlar: bağımlılık oluşturması, zaman kaybına yol açması, zararlı maddelerin satışına aracılık etmek, hakaretler ve tehditlerin çabuk yayılması, doğruluğu teyit edilmemiş bir “yığın” haberin dolaşması… Komplo teorilerinin her zaman ilgi uyandırdığı günümüzde bu etkenler çok büyük hasarlara neden olabilir.
Bu negatif yönlerle mücadele etmenin en tesirli yolu da yine bu mecrayı iyi tanıyıp, mümkün olduğunca faydalı içerikler üretip, sosyal medya okur yazarlığını sadece okullarda değil kurumlarda da eğitimleri verilerek, kurumların da bu yeni mecradan bilinçli olarak faydalanması sağlamaktır.
Olumsuz etkilerinin üzerinde yeterince durduktan sonra bir de diğer taraftan bakmak gerekir. Yeni medya sahip olduğu birçok imkanlarla, geleneksel medyanın sunmadığı bir çok önemli imkanı sunarak geleneksel medyanın tahtına oturmuştur. Mobil kullanımla birlikte “Anındalık” kavramının farkındalığını sağlamıştır. Herkesten önce tweet atmak başarı haline gelmiştir. Haber ajanslarından geçilen bilgileri servis edildiğinden saniyeler sonra sıfır maliyetle sayıları milyonlara ulaşan takipçilere iletilmektedir.
Özellikle gündemin değiştiği ülkelerde sosyal medyanın sevilmesi ve kullanılması doğal bir sonuçtur. Ayrıca geleneksel medya kanallarında kendilerine yer bulamayan gruplar için büyük bir imkan doğmuş, medyanın tekelini kırmıştır.
Bu “suskunluk sarmalı”nın kırılması sonucunda yerel değer/kültürlerin korunması ve gelecek nesillere aktarılması açısından da önemli bir kanaldır.
Sosyal medyayı diğer tüm teknolojik gelişmelere bakıldığı gibi eleştirel bakılması (TV de olduğu gibi) süregelen bir durumdur. Sosyal medya faydalı olabileceği gibi zararlı da olabilir. Bu kullanım amacıyla ilgilidir. Zararlı yönleri var diye de diğer tüm olumlu yönleri de göz ardı edilemez.
Bir önceki yazımız olan İnsanların sosyal medyada markanız hakkında konuşmasını nasıl sağlayabilirsiniz? başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.